Jak vybrat ten správný parfém

Všichni jistě víme, že volba ideálního parfému je mnohem komplikovanější, než by se na první pohled mohlo zdát. Dnešní trh sice nabízí nepřeberné množství vůní, ale každý z nás je unikát, a to nejen co se týká očekávání. Jde totiž především o to, že jsme všichni směsicí různých životních aspektů. Ano, velký vliv na rozvinutí vůně má váš životní styl i složení jídelníčku. Například kořeněná jídla, nadměrné pití alkoholu nebo kofeinových nápojů dokáží s výslednou vůní parfému docela zatočit. Stejně tak i některé léky nebo kouření cigaret. Co všechno tedy brát v potaz, než si parfém koupíte? Jak dlouho trvá než se vůně plně rozvine? A jak to celé vlastně začalo? Čtěte dál a vše se dozvíte.
Historie parfémů
První zmínky o tomto tekutém zlatu pocházejí překvapivě z Afriky. Egyptští vládci si je dokonce brali sebou do hrobu. Následně pronikly parfémy i do antického Říma, kde se staly součástí kultury rozmarné smetánky. Parfémy nebyly ničím neznámým ani ve staré Indii. V zemi, odkud pochází mnoho ingrediencí, používaných dodnes. Evropský středověk nebyl obdobím přejícím parfumérství. Oproti tomu v arabském světě vývoj pokračoval dál. Arabský chemik Al-Kindi dokonce napsal v 9. století svitky s názvem "Kniha chemie parfémů a destilace", které obsahují stovky receptů a ingrediencí. Výroba parfémů v Evropě ale také zcela neupadla. Stejně jako základy evropské gastronomie, tak základy parfémového umění sahají do renesančního Itálie. Byli to ale Francouzi, kdo ho nakonec přivedly k dokonalosti. A to konkrétně královna Kateřina Medicejská, která byla původem z Florenci a do Francie si sebou nepřivedla jen kuchaře, ale právě i nejlepší parfuméristy. Dalším národem, který má zásluhy v rozvoji parfumérství je překvapivě i Německo. Ti stojí za vznikem kolínské vody. Světovým lídrem už ale navždy zůstala Francie. A zde se také zrodily tři nejznámější a největší továrny na parfémy.
Zajímavosti o parfémech
Ať už máte doma britský Jo Malone, Italského Armaniho nebo německého Huga Bosse, s největší pravděpodobností byl vytvořen v malebném městečku Grasse, na pomezí francouzské Provence a Azurového pobřeží.
Parfumérství zde začalo být uznáváno jako samostatné povolání. Továrny na parfémy Galimard, Molinard a Fragonard se staly součástí francouzské kultury a samotná výroba parfémů v Grasse spadá pod světové dědictví UNESCO. To ale rozhodně není vše. V továrnách totiž pracují Nosové (nebo také Nezové), kteří se živí právě jejich výrobou. Takový Nos dokáže po 10 letech tréninku a učení identifikovat na 3 000 pachů a trvá další měsíce, než vytvoří parfém. Počet kombinací je závratný a znalci je musí znát všechny. Je to tedy náročná práce, a to především pro dýchací ústrojí. I proto mohou toto povolání provozovat pouhých 7 let.
Základní dělení parfémů
Parfém obsahuje 15 až 30 % kompozice. Toaletní parfém (Eau de parfum) 8 až 15 % kompozice.
Toaletní voda nebo-li Eau de toilette 4 až 8 % kompozice v koncentrovaném lihu.
Kolínská voda potom obsahuje 3 až 5 % kompozice ve zředěném, často 70% lihu.
Na co se zaměřit při výběru parfému
Především volte dle vašeho vlastního vkusu.
Nikdy také nevybíráme vůni podle vzorku připraveného na vatovém tamponu nebo v krytce spreje. Tento vzorek vůně totiž nikdy nebude odpovídat skutečné vůni výrobku.
Dalším aspektem jsou i vlastnosti vaší pokožky, způsob stravování a životní návyky. Parfém, který u jednoho uživatele voní velmi příjemně, může na pokožce jiného uživatele působit poněkud odlišně. Například kořeněná jídla, nadměrné pití alkoholu, kouření, ale i léky dokáží s výslednou vůní parfému docela zatočit. Vůně parfému se tedy nemění, mění se však vůně pokožky, která vyzařuje metabolické přeměny. Rozhodně to neznamená, že musíte měnit své zvyky nebo jídelníček. Jen tento fakt berte v potaz.
Parfém může ovlivnit i vaší náladu. Vůně totiž působí bezprostředně na psychiku. Příjemná vůně dokáže velmi rychle zlepšit náladu, ale naopak pronikavá, velmi intenzivní vůně zneklidňuje a může vyvolat i určité potíže.
Trvanlivost parfému v ideálních podmínkách (teplota zhruba 20°C, bez vystavení účinků denního světla) je přibližně půl roku i déle. Parfém v neotevřeném flakonu však vydrží i déle než rok.
Parfém volte také s ohledem na roční období. Pro teplé letní dny jsou jako stvořené svěží květinové, případně citrusové vůně. V chladných ročních obdobích se uplatní spíše těžší balzamické i orientální typy vůní. To ale samozřejmě není železným pravidlem. Výběr vůně každé ženy se řídí jejím osobním vkusem a způsobem života.
Jak parfém nanášet
Použití parfému je především otázka koncentrace. Všeobecně se potom parfém nanáší na místa, kde je pod pokožkou nejvíce krevních vlásečnic, tj. do loketního důlku, ale například i do pokolení, kde je pokožka nejteplejší a kde se vůně parfému plně rozvine. Parfém by zároveň nikdy neměl nepříjemně ovlivňovat vaše okolí. Zde více než kde jinde platí zásada, že méně je vždy více. Během dne jsou žádoucí lehčí toaletní nebo kolínské vody. Parfém samotný má být používán pouze pro výjimečně a slavnostní příležitosti.
Chanel N°5
Značka Chanel, se svou vlajkovou lodí Chanel N°5, se stala synonymem pro slovo parfém. Tento fenomén předčil i takové značky, jako Dior, Guerlain nebo Dolce & Gabbana a jeho vůni oslavovali ty největší celebrity. Vůně, stojící na základech ambry, gurmánské vanilky, santalového dřeva a orientální pačuli, se zkrátka dostala do povědomí nás všech a bude asi už navždy spojována s luxusem, uhrančivostí i životním stylem. Při jejím nákupu buďte ale opatrné. Říká se totiž, že Chanel N°5 je vhodnější spíše pro ženy středního a vyššího věku, kterým těžší vůně sednou lépe.
[widget type="products" ids="504001"]